Rozdělení máme podle:
- Materiálu
- Zda jsou závitové, bez závitové
- Z kolika dílů se skládá
- Komptabilita s průměry koleček
- Podle kompresních systémů
Hliníkové:
Tyto vidlice se většinou vyrábí z jednoho kusu, většinou jsou bez závitové na vnější straně vidlice. Můžou být vyrobeny z hliníku 6071 nebo 7055.
Výhody: nízká váha vidlice, lehce zpracovatelná
Nevýhody: cenově dražší
Ocelové:
Většinou se vyrábějí závitové (díky závitu mohou prasknout), vyrobeny jsou ze dvou kusů, které jsou k sobě svařeny
Výhody: levnější
Nevýhody: jsou těžší, závitové vidlice mohou prasknout, jsou ze dvou dílů
Závitové:
Na horní části trubky je závit, používají se hlavně u levnějších koloběžek do 3000 Kč, díky závitu mají ochromenou stranu trubky, nejsou tak pevné (díky závitům může dojít k prasknutí)
Jak prodloužit životnost závitové vidlice:
- vždy mít správně dotažený headset
- mít vždy dostatečně dotažené kolečko (aby nedošlo ke zničení osičky)
- nejezdit v dešti, kalužích, v prachu (vyhnete se zreznutí hlavového složení a vidlice)
Bez závitové:
Nemají závit, díky tomu jsou více odolnější, ale musí se použít nějaký kompresní systém (bez kompresního systému může dojít k dřívějšímu prasknutí a zničení jak desky tak i headsetu. Headset musí být vždy dotažen)
Jak prodloužit životnost bezzávitové vidlice:
- vždy mít správně dotažený compression system
- mít vždy dostatečně dotažené kolečko (aby nedošlo ke zničení osičky)
- používat compression system, který je určený je pro vidlici určený
Jednodílné:
Jsou vyráběny z jednoho kusu hliníku, který je zpracován na CNC stroji
- některé jsou zpevněné kované za studena, odlévány do formy = zvyšuje pevnost
Výhody:
- jsou pevnější než dvoudílné
Nevýhody:
- vidlice je dražší
Dvoudílné:
Jsou vyrobeny ze dvou částí, tuba, které je svařená k nožiček vidlice, většinou jsou ocelové
Výhody:
- cenově levnější
Nevýhody:
- může dojít k prasknutí svaru
- nejsou tak odolné
Záleží jak je kolečko vysoké i Radix koleček záleží i na šířce. Standardně se dělají vidlice pro 100mm– 110mm, ale některé vidlice jsou i pro 125 mm kolečka.
- Hliníkově vidlice se vyrábějí pro určitý druh kompresního systému (HIC, IHIC, SPIDER HIC, ICS ....) , nutností je dodržovat typ vidlice s typem kompresního systému.
- Musíme dodržet takový kompresní systém pro který je určen vidlice, více se dozvíte ohledně comp. systému ZDE.
Ofsed: určuje nám zda osička je uprostřed nebo před, jestli je mimo osu nebo v ose svisle té trubky
Ofsedové vidlice:
- osička vidlice je mimo osu(kolečko je vystrčené)
- jízda je rychlejší, plynulejší
Zero ofsedové vidlice:
- v ose uprostřed svislé trubky.
- jízda je hravější, výborná pro street jezdce, nose manuály, ale jízda pomalejší jízda
Vidlice s integrovanou korunkou (spodní kroužek hlavového složení )
Spodní kroužek máme integrovaný (je vysoustružený od výroby)
Výhody:
- jednodušší nasazování ložiska
- točení je plynulejší
- díky integrovaného kroužku se prodlužujeme životnost vidlice
Nevýhody:
- je dražší, při opotřebení kroužku se nedá nahradit, je přesně vysoustružený pro hlavové složení
Vidlice s neintegrovanou korunkou (spodní kroužek hlavového složení)
Nasazujeme spodní kroužek hlavového složení na vidlici
Výhody:
- vidlice jsou levnější
- pokud se kroužek opotřebuje dá se vyměnit
Nevýhody:
- kroužek musí být přesně nalisovaný (nasazený) na vidlici
- kroužek se dá hůře sundat
fotky od: inward-scooters.com