Když v roce 1963 zpívaly The Crystals „He picked me up at 7 and he looked so fine / Da do ron-ron-ron, da do ron-ron,“ ještě se nevědělo, že chlapec Bill přijel dívky vyzvednout na koloběžce. Hravá intenzita zvoucí ke společnému zpěvu a nezpomalující tempo písně nám i dnes odhalují, že to nemohlo být jinak...
Když v roce 1963 zpívaly The Crystals „He picked me up at 7 and he looked so fine / Da do ron-ron-ron, da do ron-ron,“ ještě se nevědělo, že chlapec Bill přijel dívky vyzvednout na koloběžce. Hravá intenzita zvoucí ke společnému zpěvu a nezpomalující tempo písně nám i dnes odhalují, že to nemohlo být jinak. Chytlavost hitu dostala Da Doo Ron Ron na čelo žebříčku ještě několikrát v mnoha verzích jiných interpretů. Podobně základní konstrukci řady RunRun, kterou Yedoo začalo vyvíjet v roce 2011, aby původně dětské koloběžky vyrostly do podoby pro dospělé, už napodobovalo mnoho výrobců. Ale originál je jen jeden.
Od časů, kdy v roce 2013 odjeli na Mezkovi závodníci týmu Yedoo 244 km dlouhou etapu Tour de France jsme jeden z nejpopulárnějších modelů na trhu refreshovali, doplnili novými komponenty a přibyla mu i mladší kolegyně Mula. Dodneška by ujeté kilometry vydaly zhruba na cestu ke Slunci a zpět. To je vize, kterou jsme na začátku měli – vyrábět dostupné, pohodlné stroje, ke kterým lidé budou mít vztah a stanou se na dlouho součástí rodiny. Posunou svoje majitele od volantu nebo obrazovky k nejkratšímu času, jak se dostat do práce ucpaným městem (tři až pětkrát rychleji než pěšky a to nemluvíme o parkování!), k objevování nebo posilování vztahů a možná i zapomenutých svalů na těle. A nejlépe v nějaké zeleni. Říkejte tomu evergreen. Šlape a šlape. Da do ron-ron-ron, da do ron-ron.
Cesta k dobře navrženým strojům pro dospělé je hrbolatá – občas to drhne, občas je to jízda a málokde pomůžou zkratky, někdy se ocitnete ve slepé uličce a někdy vám něco padne do oka. Ale trať vždycky vede skrze řešení mnoha detailů. Cílem je koloběžka, která musí pořádně frčet, ale přitom si udrží maximální bezpečnost.
Podstatný je dostatek místa v prostoru stupátka, ale každý milimetr vybojovaný na celkové délce se počítá. Při sjezdu se na stupátko potřebují vejít obě nohy (včetně podpatků a někdy i krabice na klobouky) a jeho protiskluzový povrch musí jezdce podržet i na kočičích hlavách za monzunového deště – výmluvy na mokro a bláto si tedy nechte na pozdní příchody!
Integrovaný stojánek a správně navržený tvar rámu zajistí optimální výšku koloběžky nad terénem a minimální námahu jak odrazové, tak stojné nohy: i když budete nohy pravidelně střídat, tenhle detail druhý den opravdu oceníte. A až vyměníte silnici za drsnější terén, pomůže dvoupolohová zadní vidlice. Ocel dodá pevnost, hliník ubere nadbytečná kila: používáme ho proto všude, kde to jde, na řídítka, ráfky, představce, náboje...
A pokud zrovna neveze koloběžka vás, ale vy ji, pomůžou City, Mula i Mezeq svými skromnými rozměry.
Mysleli jsme na všechno, protože tuhle cestu máme už dokonale projetou. Teď už jen překonat sama sebe.
Jakub Bostl / šéf vývoje Yedoo a Jaroslav Juřica / Designér
Každodenní spěch ve městě, opakované posouvání rekordů, naléhavost i neustálé koloběhání inspirovaly název posílené řady, která nezastavuje a jede a jede. Repetice v názvu a upravené zdvojené písmo identity Yedoo se pro Studio Najbrt stalo základem moderně elegantního designu k šatům z hedvábí i z Gore-Texu, bez zbytečných sportovních klišé. Progresivní technologie reflektuje upgradovaná perleťová barevnost, která spolu s barevnými bovdeny a vidlicemi rozvíjí sofistikovaný styl Yedoo pro městského člověka, co se vyzná. Run, Yedoo, Run!
RunRun má několik modelů, které vám teď rádi představíme:
Jedna z hlavních představ o ideálním městě budoucnosti zahrnuje veškerou vybavenost soustředěnou v docházkové vzdálenosti: zaměstnání, vzdělání, služby, zeleň, zábavu a nulu aut. Než k tomu dojde, obsahují metropolitní vize nepřekvapivě často koloběžky, které vypadají jako Yedoo City. Je pravda, že City je trochu kavárenský povaleč, místo kilometrů polyká radši zmrzlinu na promenádě. Na cestě do pekárny nebo na plovárnu si s ní ale užijí starší děti, rekreační popojížděči, i aktivní senioři. Správně nafouknuté pneumatiky dokážou nečekaně zrychlit, City se lehce ovládá a vejde se do každého kouta. A když potkáte schody nebo se potřebujete popovézt tramvají, která ještě nemá podlážku vůbec tak nízko jako má City stupátko, váha jen lehce nad 9 kg nebude vůbec zahození.
Mezeq je v rámci RunRun a aktuálně i celého Yedoo za drsňáka. Moc toho nenamluví, má svoji hlavu a nejlíp je mu v terénu. Nebo na rybách. Zvlášť nesnáší řeči o počasí. Bezpečně zvládne silnici, ale bahno je jeho přirozenost. Kořeny, jehličí, vyschlé koryto? Jedu. Jako lídr řady houževnatých, tažných zvířat s nosností až 150 kg zvládne všechno, co si umane. Je poměrně malý a skvěle manévruje, ocelový rám ho vždycky podrží, ale rychlá kola se nehodlají nikde courat. Vejde se tam, kam ho postavíte. Ale dlouho nepostojí – přiznejte se, taky potřebujete rychle zpátky do akce. Jestli se chystáte na šestidenní, tahoun už čeká ve dveřích. Dejte mu do těla, schválně, kdo vydrží víc.
Nový přírůstek ve stáji odolných a vytrvalých strojů, které unaví i doprovodné vozidlo, vás obratně protáhne jakýmkoli městským off roadem i dopravou a za branami už pádí úplně bez zábran. Ať už vyrážíte na trh, do komunitní zahrady nebo za měsíčku na palouk, Mula je dostatečně rychlá, současně skladná a poměr váhy, spolehlivých komponentů a skvělé manévrovatelnosti z ní dělá skvělého a dlouholetého společníka.